Sunday 22 December 2019

PERLAKSANAAN MLC SECARA KESELURUHAN BAGI PERSIJILAN

Konvensyen Buruh Maritim (MLC), menurut ILO atau Organisasi Buruh Antarabangsa, memberikan perspektif yang luas kepada hak pelaut di tempat kerja. Peraturan maritim  berkuat kuasa pada 20 Ogos 2013. Hampir 1.2 juta pelaut akan dipengaruhi oleh terma dan syarat akta hak asasi manusia ini, yang akan menetapkan satu set peraturan untuk perlindungan di tempat kerja, keadaan hidup, pekerjaan, kesihatan, keselamatan sosial dan isu berkaitan .

Berdasarkan Konvensyen Buruh Maritim (MLC), Kontrak pelaut  akan dilaksanakan . MLC akan sama dengan pensijilan lain seperti kapal-kapal kapal ISM dan ISPS dan sijil itu akan mempunyai 5 tahun tamat tempoh dengan survei interim, awal dan pertengahan. Adalah penting bagi semua pelaut untuk memahami kepentingan Konvensyen Buruh Maritim (MLC), 2006.


Pelaksanaan  MLC, 2006 untuk jenis kapal

MLC terpakai kepada semua kapal komersil yang berdaftar tanpa mengira status bendera yang dimilikinya. Ini juga termasuk kapal layar komersial, yang terlibat dalam pelayaran antarabangsa . Kapal lebih dari 500 GRT perlu membawa sijil MLC. Bagi kapal-kapal di bawah 500 GRT, bergantung kepada negara kapal bendera tersebut 


Tempoh sah laku sijil

Sijil MLC boleh dikeluarkan untuk tempoh tidak melebihi lima (5) tahun, setelah pemeriksaan menyeluruh dan mengesahkan kapal memenuhi keperluan minimum MLC. Kapal-kapal yang baru dibina dan kapal-kapal yang bertukar bendera (pendaftaran baru ) diberikan persijilan sementara  interim atau untuk jangka waktu tidak melebihi enam (6) bulan.





No comments: