Monday, 11 August 2014

Sendirian mengurus masa di atas kapal cara terhormat

Kapal? kenapa kapal selalunya dinamakan nama perempuan? kenapa kapal dilayan seperti perempuan?
Eagle Virgina

Sepanjang minggu ini aku hanya banyak duduk dirumah sahaja dan teringat pengalaman sewaktu dikapal dahulu. Didarat jika setengah jam kita duduk dibilik sudah rasa kebosanan tahap maksimum yang membolehkan perkembangan otak terbantut. Tetapi dikapal duduk dibilik selama 12jam tanpa keluar adalah masih biasa lagi. Kenapa? kita cuba mengupas pengalaman kehidupan dikapal.

Biasanya kapal yang berlayar tanpa had mempunyai kontrak selama 6 bulan bagi setiap kali berkhidmat diatas kapal. Ada sesetengah kapal mempunyai kontrak yang berlainan  diantara ,seperti 6 bulan untuk crew biasa dan junior officer dan 4bulan untuk top four officer. Kapal Oil dan gas biasanya mempunyai kontrak yang pendek dan biasanya berlayar dipersisiran pantai. Tidak seperti kapal yang berlayar tanpa had dimana perlukan kontrak yang panjang bagi memudahkan syarikat membuat pertukaran crew. Jika kontrak kapal berlayar tanpa had dibuat pendek sahaja ini akan menyebabkan kenaikan kos pengurusan, pertukaran crew dan kesiapsediaan kapal tersebut memasuki port dalam jangka masa pendek.

Sesudah kaki menjejakkan diatas besi kapal dan ia bermaksud kehidupan seperti didalam penjara gembira. Kehidupan menghambakan diri telah bermula dimana segala tenaga akan dicurahkan untuk memastikan kapal berjalan dengan baik.


Lagu ini memang sesuai dengan perjalanan seorang pelaut sejati.
http://youtu.be/mWhF_pgE_CU

Sebenarnya kekuatan bertahan lama kerja dikapal adalah kerana didorong oleh rakan-rakan yang menyokong dan membantu. Gambar diatas adalah Bosun lama syarikat aku dan dialah tempat aku mengadu jika berlaku pekara yang membolehkan aku naik minyak. Banyak kali aku ditenangkan olehnya apabila minyak itu berada dipenghujungnya dan hanya untuk menunggu dicucuh api sahaja. Resepi aku dapat bertahan sampai setahun dikapal adalah kerana aku selalu lepaskan masalah, kemarahan, ketidak puashatian kepada rakan yang sanggup mendengar. Oleh sebab itu aku berjaya menguruskan diri aku setiap kali berlayar.

Kembali semula persoalan bagaimana hendak bertahan diatas kapal dan apa yang perlu dibuat ?
Aku hanya bercerita tentang routine kehidupan aku dengan bagaimana menghabiskan masa diatas kapal. Cara yang aku lakukan adalah tidak sama dengan dengan apa yang tuan-tuan alami, kemungkinan boleh menggunapakai cara ini dan mengubah mengikut kesesuaian tempat bekerja.

Versi VLCC di lautan

0600 bangun solat subuh
0615 Senaman ringan didalam cabin
0700 Naik bridge membuat panggilan keluarga (INMARSAT)
0730 Sarapan pagi
0750 Round check dan terus ke engine room
0800 Tool box meeting
  -
1700 UMS
1730 Gym
1800 Makan
1900 Pinjam movie dari (SRC)
1930 Mula menonton
0000 Tidur.

Biasanya ini adalah routine aku seharian sewaktu hari berkerja.
Jika hari bercuti adalah lain sedikit dimana banyak masa dihabiskan dengan bersukan disekeliling kapal atau duduk di bilik sauna di E/R.

Cara pelaut bersosial diatas kapal adalah dengan berkumpul di mess room , smoking room dan tempat sewaktu dengannya. Biasanya didalam kapal mereka mempunyai ship recreation club (SRC) yang merancang activiti - aktiviti kru selepas waktu kerja. Mereka bertanggunjawap memastikan semua anak kapal selesa menjalani kehidupan seharian. Aku pernah memegang tanggunjawap sebagai pengerusi SRC dan aku rasa agak besar tanggunjawap tersebut dari segi perancangan activiti bersama diatas kapal. Selain menguruskan program bersifat sukan, permainan, keraihan ia juga menjadi pengantaraan anak kapal dan agent didarat setiap kali kapal menghampiri daratan. CD,DV, Gym equipment dan keperluan anak-anak kapal biasanya adalah permintaan mereka . Jika diberi lantikkan menjadi SRC pengerusi  dan semestinya mereka akan sampai kering idea .

Semestinya pengerusi akan berbincang dengan Kapt kapal bagaimana hendak memenuhi permintaan anak kapal. Biasanya pihak syarikat mempunyai agent di kawasan-kawasan tempat persinggahan kapal dan tugas aku akan menghubungi mereka untuk membincangkan bagaimana hendak mendapatkan apa-apa sahaja keperluan . Setiap senarai permintaan anak-anak kapal akan dihantar kepada agent untuk disediakan .

Pengalaman yang paling menarik menjadi pengerusi SRC  adalah dimana menerima pesanan anak kapal untuk membelikan kuda hidup bagi digunakan diatas kapal, kucing parsi, isteri , kekasih dan bermacam-macam lagi yang tidak masuk akal.  Itu adalah cabaran yang biasa aku terima dan sebagai pengerusi mana yang aku kira tidak sepatunya akan aku tolak . Pernah sekali aku ditugaskan menguruskan party new year yang  besar-besaran. Dana SRC yang diberikan oleh syarikat digunakan semuanya untuk party tersebut,permainan dan hadiah bertuah disediakan bagi mengembirakan crew kapal.Ini berlaku apabila akaun SRC hendak ditutup bagi setiap 3 bulan.

Itu adalah salah satu cara aku dan rakan-rakan pelaut menghabiskan masa bersama untuk bersosial bersama-sama. Dengan cari begini kami akan menjadi lebih rapat lagi sebagai satu keluarga . Karaoke , menonton filem, permainan video game adalah salah satu pekara wajib setiap kali kami berkumpul. Sememangnya bukannya semua crew akan berkumpul sama menonton filem dan ada yang lebih selesa menghabiskan masa dibilik sahaja.

Aku buat apa ? Bilik aku biasanya mempunyai TV bersama pemain dvd bagi memudahkan pegawai atasan berehat dibilik. Aku biasanya akan meminjam DVD 2-3 filem untuk ditonton sepanjang malam pada setiap hari.Bayangkan jika aku berkhidmat selama 4 bulan dikapal? berapa banyak movie akan aku tonton?

Dari cerita, english, russian, india(hindustand) , tamil , melayu sehingga segala filem berkenaan kewarganegaraan di atas kapal akan aku tonton.

Selalunya setiap kali aku menaiki kapal yang berlainan, filem yang ada dikapal tersebut tidak semua akan sama. Kekadang filem yang gemar aku tonton akan aku ulangi berkali-kali kerana konsep menghabiskan masa di kapal. Jika didarat aku rasa kita tidak mempunyai masa seperti mana dikapal.

Pada zaman teknologi ini ada sesetengah pelaut sudah mula berjinak-jinak dengan bidang photographer. Tidak kira gadjet dari jenis , kamera DLSR, pro, iphone dan sebagainya digunakan untuk dikongsikan di sosial media.

Aku percaya kebanyakan kapal sekarang sudah dilengkapi dengan sistem internet dimana membolehkan anak kapal berhubung dengan tersayang dengan lebih rapat.  Laman sosial digunakan bagi mendekatkan jurang dan ada yang menggunakan untuk perniagaan.

Sebenarnya masih banyak cara yang aku tidak nyatakan disini kerana aku pasti tidak semua akan bersetuju dengan cara aku menghadapi sehari-hari dikapal.


Laut adalah jiwaku







No comments: