Perlu kita faham dahulu apa itu sijil kecekapan. Mengikut sejarah perlaksanaan STCW terhadap krew diatas kapal bermula pada tahun 1999 dimana ketika itu ditekankan untuk memastikan semua krew mempunyai sijil Watchkeeping Rating . Ini terpakai kepada semua pelaut yang menjalankan tugas-tugas pengawasan bersama pegawai diatas kapal.
Dahulu sijil asas dinamakan sebagai sijil modular dan pabila perlaksanaan STCW 2010 sijil modular tersebut dipanggil sijil kecekapan dan tiada lagi istilah sijil modular digunakan. Sekarang sijil kecekapan juga diistilahkan dibawah WKR/Able seafarer dan pelaut tidak perlu keliru kerana apabila sijil kecekapan membawa maksud seperti sijil modular = WKR = ASE = BST.
Sedikit ringkasan bagaimana perlaksanaan STCW bagi penjawatan dan sijil kecekapan untuk krew:
STCW 95
|
STCW 2010
|
||||||
Bosun
|
WKR (D)
|
Oiler
|
WKR (E)
|
Bosun
|
ASD
|
Oiler
|
ASE
|
AB
|
WKR (D)
|
Greaser
|
WKR (E)
|
AB
|
WKR (D) /ASD
|
Greaser
|
WKR (D) / ASE
|
OS
|
-
|
Junior Rating
|
-
|
OS
|
-
|
Junior Rating
|
-
|
GP Deck
|
-
|
GP Engine
|
-
|
GP Deck
|
-
|
GP Engine
|
-
|
Penjawatan tersebut bergantung kepada syarikat dan bukan semua syarikat kapal menggunakan nama penjawatan seperti diatas. dan pengkelaskan bergantung kepada keperluan pelaut dan syarikat kapal.
Merujuk kepada jadual diatas dimana petak berwarna oren menunjukkan sijil yang dikeluarkan mengikut perundangan STCW 95 dan kawasaki petak berwarna biru adalah untuk STCW 2010.
Apakah Tindakkan Kita sebagai pemegang sijil diatas?
Bagi mereka yang sudah memiliki WKR 1975 sebelum ini jangan cakap tiada apa-apa perlu dibuat! Mengapa? Kenapa?
Beberapa petunjuk anda tidak perlu tenang!
Bagi mereka yang sudah memiliki sijil WKR (E/D) yang dikeluarkan sebelum 2014 jangan duduk selesa kerana berkemungkinan sijil tersebut tidak laku.
Petunjuk 1, semak semula sijil WKR sedia ada dimana jika dibuka muka surat 3 , perlu dilihat secara mendalam dimana perengan pertama perlu dicatatkan 1978, seperti pindaan dan bukannya 1995, seperti pindaan!. Jika sijil tersebut masih menunjukan 1995 dan anda perlu tukar sebelum menyusahkan kapal dan syarikat kemudian .
Petunjuk 2 lain boleh dilihat pada muka surat hadapan , nama buku tersebut adalah Certificate Of Proficiency
Selain daripada itu sijil kecekapan lain perlu disertakan dan minumum COP adalah:
1. COP Basic Training
2. COP Security Awareness / Designated Security
Kedua-dua sijil tersebut adalah wajib bagi pelaut yang mula hendak belayar dan memandai hanya BT & Security awarness diperlukan untuk pelaut baru. Bagi pelaut yang ingin mempunyai COP yang lebih tinggi memerlukan BT & DSD bagi melayakkan menjadi pembantu pengawasan.
Sekali lagi persoalan yang biasa ditanya? "Perlu tukar ke WKR lama?"
WKR yang dikeluarkan sebelum 2014 tu?
PERLU dan WAJIB bagi saya kerana ianya melibatkan masa depan pelaut dan seterusnya periuk nasi kita!
( saya tidak bertanggunjawap dan menanggung apa-apa kos berkaitan dengan maklumat ini) (Mohon rujuk untuk kepastian)
No comments:
Post a Comment