Tuesday, 17 January 2017

Penyediaan ETO seperti kek coco!

Gembira bila dilihat perlaksanaan orang karen dengan kata lain dalam bahasa jawa adalah" Electro-Technical Officer" menjadi kenyataan .Di Malaysia belum pernah ada lagi semenjak dahulu kala mereka ini diiktiraf secara terang- benderang. Mereka kebiasaan diketepikan kerana tidak mempunyai darah WD40 berlainan dengan kejuruteraan secara dasarnya. Tetapi sedikit sebanyak mempunyai persamaan dengan darah fungsi  Electronic Cleaner.


Pabila kedatangan perubahan Manila 2010 terdapat periktirafan terhadap orang karen ini semua. Mereka perlu disama taraf selari dengan pegawai lain.
Perubahan tersebut melonjakkan lagi nama ETO & ETR untuk pengiktirafan kepada abam-abam leaky kita! 

Sebenarnya pada dahulu lagi kita mempunyai jurutera Electrik dan tetapi tiada peraturan khusus menyatakan keperluan mereka diatas Plate besi kapal.  Dengan kedatangan STCW 78 dengan pindaan , ia dapat membantu electrician mendabik dada seluas lautan setiap kali berjalan seiringan pegawai lain. Tidak dapat dinafikan anda layak untuk mendada sewaktu berjalan secara jujurnya.


Mereka ini bukannya hanya melihat peralatan dan perkakasan berkaitan dengan V=IxR sahaja.. adakala mereka menjadi seperti jurutera lain didalam menyelenggara peralatan mesin. 

Bercerita semula bagaimana terjadinya kewujudan mereka dan sekaligus tersenarai didalam bibir semua manusia bernyawa. Bermulanya konvensyen yang mempunyai keperluan yang tinggi dimana  agak sukar untuk mereka terus diberikan kelayakan setimpal.  Disebabkan belum pernah diwujudkan sijil khas untuk abam karen, tiada senarai semak boleh diikut untuk memastikan pada tarikh perlaksanaan 2017 tiada masalah secara dasarnya.

Pendekatan diambil untuk memastikan golongan sasar sahaja dibenarkan untuk menggunapakai fasttrack. Awalan menyatakan kesemua perlu menghadiri kursus 3-6 bulan dan ianya agak membebankan kepada mereka yang mempunyai beban komitment yang tinggi.


Setelah beberapa siri perbincangan dibuat akhirnya dengan penilaian secara lisan dapat membantu pentadbir maritim menilai kelayakan mereka secara khususnya. Akan tetapi masalah paling besar adalah kebanyakkan mereka telah berlayar lebih daripada 10tahun. Adakah abam karen ini boleh memanggil semula memori sewaktu di zaman universiti lagi berkenaan circuit diagram? .

Wujudnya kelas PETO untuk memastikan mereka bersedia sebelum hadir untuk peperiksaan . Kursus ini aku dapat rasakan ianya wajib bagi mereka yang telah lama meninggalkan teori cacing yang di belajar waktu seketika dahulu. Pada umur 70 tahun dan pengalaman lebih daripada 30 tahun memegang karen? Adakah mereka masih ingat apakah itu Single Phasing ! . Tujuan kursus tersebut adalah untuk lebih kepada perbincangan ilmiah berkenaan semua berkaitan karen kapal.


Come on la BRO ! Berapa hebat kita kalau kita tidak hadir kelas persediaan tu secara single entry kita boleh mengadap pemeriksa yg mempunyai 2001 persoalan kerja sebagai abam karen. Manusia seperti saya dicipta oleh tuhan paling maksimum boleh mengingat sesuatu pekara tersebut tidak lebih daripada seminggu. Itu adalah lumrah insan kecil. Walau bagaimana hebat kita diatas kapal dan sepanjang berlayar tidak pernah berlaku masalah major! Tidak bererti kita mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang ini. 

Kalau kita sebagai abam karen yang hebat. Meh kita bersama-sama sahut cabaran untuk mendapatkan perakuan ETO ini. Kita perlu bangga dengan apa yang ada ! Pengalaman anda tiada tolak banding ! 


( saya tidak bertanggunjawap dan menanggung apa-apa kos berkaitan dengan maklumat ini) (Mohon rujuk untuk kepastian)

No comments: