Monday 12 October 2015

Watchkeeping Engineer Near Coastal (WKE ILPPPL 01/2015)

Ilmu berada dimana-mana..

Aku ditugaskan menjadi tenaga pengajar bagi kursus jangka panjang kepada pembantu laut bagi kenaikan pangkat . Setelah hampir 3 tahun tidak menjadi tenaga pengajar, aku dapati keganjalan didalam menjadi patung dihadapan adalah sangat perit sekali.

Mengajar bukan satu pekara yang mudah, dimana memerlukan kesabaran yang baik untuk memastikan kualiti pelajar yang dikeluarkan mengikut standard yang disasarkan. Aku memulakan sesi mengajar dengan pekara asas dimana keperluan tersebut mestilah diberikan kepada mereka sebelum mendalami apa yang lebih penting.
Aku menggunakan konsep interactive diantara pelajar kerana aku tidak sukakan menjadi seperti pembaca berita. Bagi aku jika aku bercakap  sendirian dihadapan tanpa tindak balas daripada pelajar akan secara tidak langsung agak tiada kegunaan aku berdiri dihadapan sewaktu sesi itu.

Minggu practikal adalah minggu yang ditunggu-tunggu kerana pengalaman ini bukan senang hendak kita dapatkan. Oleh itu aku telah merancang membuat latihan selama 2 hari diatas kapal jabatan kerana dengan pendedahan itu akan membolehkan semua pelajar lebih faham lagi apa yang telah diajar oleh tenaga pengajar.

Berikut adalah gambar sewaktu tugasan praktikal dijalankan.






No comments: