Friday 14 February 2014

Mylandy Project (Alternator & servo pump)

Penyakit pertama yang mencabar kesabaran aku adalah Alternator (Tapak) patah dimana apabila berjalan, habis bergegar semuanya dan ianya kadang kala merbahayakan .
  
 
Agak terkejut dimana harga alternator terpakai mencecah hingga RM260 dan bagi orang kebanyakan seperti saya,ianya agak berat dengan harga terpakai. Pada awalnya aku bercadang untuk menggunakan alternator kereta jepun yang mempunyai output yang sama. Akan tetapi selepas berfikir panjang, aku akan kekalkan ketulinan walaupun harga yang melampau.


Servo ini tidak berfungsi sepenuhnya kerana bahagian diaphragm telah bocor dan menyebabkan pump tidak boleh menolak piston dan sebaliknya. Macam biasa spare adalah penghalang terbesar dan harga terpakai jejak sehingga RM 400 dan rasanya tidak berbaloi. Aku terpaksa mengambil keputusan untuk menukarkan dan mengubahsuai break mechanism dengan kereta buatan jepun. Harga satu set tidaklah semahal seperti barang original land rover dan alat ganti mudah didapati.


aku menggunakan servo motor kereta honda bagi memudahkan dan murah.

No comments: