Thursday 18 June 2015

Pencarian MT Orkim harmony menunjukan kegembiraan

Negara dikejutkan dengan kehilangan MT  Orkim harmony di perairan Malaysia .


Pernah tidak kita tahu apa maksud MT itu? Motor Tanker (MT) , bermaksud kapal terbabit menggunakan Injin pembakaran dalam. Dilaut kebanyakan kapal akan dimulai dengan MV,MT & SS. 

Berbalik kepada kehilangan kapal syarikat negara dimana hampir ¾ adalah kru daripada Malaysia . Hanya beberapa sahaja daripada Indonesia & Myanmar . 
Pada beberapa bulan yang lepas kemalangan yang sama juga berlaku  di perairan Malaysia dimana banyak laporan Lanun diterima yang menjurus kepada kerugian berjuta dolar. Didalam waktu ini sahaja dilaporkan 3 kes berlaku di kawasan laut http://www.marineinsight.com/shipping-news/three-vessels-attacked-in-three-hours-in-straits-of-malacca/ .

Setiap kapal dilengkapi dengan radar dan alat pengesan seperti AIS. Konsep yang sama diguna pakai didalam sistem penerbangan awam. Cuma yang hebatnya kapal mempunyai "button Security " dimana hanya malim kapal sahaja tahu dimana terletaknya. Persoalan macam mana tidak menghantar isyarat kecemasan? Hanya siasatan lebih lanjut sahaja yang boleh diberi kesimpulan penyebab. 

Aku agak terkejut hari ini dimana sekeping Photo menunjukan gambar sebelum dan selepas kapal di cat! 


Ini adalah gambar yang disebarkan dan seterusnya banyak komen yang tidak sepatutnya  sehinggakan keluar daripada logikal akal. Kekadang berita menyatakan namanya ditukar dan dicat diubah menjadi seperti kenyataan diatas.

Kita kekadang suka menjadikan pekara yang tidak sahih sebagai batu lonjatan untuk menjadi popular sesaat. 


Seperti didalam aliran berita menyatakan kapal terbabit di perairan Kemboja . 8 lanun bersenjata pistol dan parang masih berada didalam kapal terbabit. Berita juga menyatakan lanun bercakap didalam bahasa Melayu dengan lenggok Indonesia dan mohon pihak berkuasa Malaysia melepaskan mereka dengan selamat .

Aku lihat sesetengah pihak marah kepada badan berwajib kerana lambat bertindak dimana selepas lebih daripada 5jam barulah laporan dibuat. Semalaman! Tetapi ada pernahkah kita terfikir? Kenapa lambat laporan dibuat? Kesnya hampir sama dengan kes kehilangan kapal terbang. Cuba kita buka sedikit fikiran itu supaya nampak kenapa ianya sebegitu rupa. Jangan hanya menuding jari dan menjerit seperti orang gila marahkan lembu tanpa berfikir! 

Apabila melibatkan lanun teringat aku kepada cerita Capt Philip dimana cerita berkenaan lanun Somalia . Ini adalah tugas yang amat sukar bagi pihak berkuasa.

Pernah aku membuat latihan simulasi diantara lanun dan pihak berkuasa sewaktu mendalami ilmu EMERGENCY RESPONSE AND PLANNING dahulu.  Daripada apa yang dibuat sewaktu latihan dilihat negosation adalah pekara yang sangat penting. Keperluan secara teknikal dan lain-lain amat penting didalam kejayaan tawar menawar tersebut. Aku percaya pihak berkuasa kita mempunyai kebolehan didalam segala operasi tektikal dimana hari ini terbukti pihak berkuasa memberikan jumlah lanun yang berada dikapal.

Kita perlu mendoakan pihak berkuasa dapat menyelesaikan pekara Ini dengan baik dan mahukan semua kru pulang dengan selamat.


Pernah dahulu pada tahun 2002 dimana sewaktu itu aku belayar di kawasan sama superti kapal malang ini, walaupun waktu siang Kita dapat lihat boat2 kecil/pancung berada disekitar kawasan laluan. Oleh sebab itu setiap kali melalui kawasan tersebut kru kapal menganggap  itu adalah pekara biasa. Disebabkan itu apabila pekara biasa.. Semua akan menjadi bukan ancaman.

Sebagai contoh jika kita memandu ditempat yang sama setiap hari, kita tidak akan rasa bahaya kerana ianya menjadi kebiasaan. Jika seorang pemandu yang baru menggunakan kereta yang sama dan melalui jalan yang sama. Sikapnya lebih teliti didalam melalui laluan tersebut.

Kekadang aku terfikir dimana sebaik mana sistem manapun atau teknologi dikapal diletakkan yang tercanggih  jika kita manusia tidak mengikut aturan ianya tidak mengikut apa yang digambarkan. 

Aku percaya semua pegawai diatas kapal yang berkhidmat adalah daripada Malaysia dan aku percaya juga kecekapan mereka mengendali masalah menjadikan pelaut Malaysia adalah yang terbaik di seantero dunia. 





No comments: