Thursday 18 June 2015

Kumpulan inovatif and kreatif KIK2015 JLM

Apa tu KIK? 

Aku dipertanggungjawabkan untuk memimpin kumpulan ini . BHEPP telah pernah cuba menghantar peserta selama 4 tahun dan semuanya di tengah jalan kerana disebabkan faktor komitment. 

Tahun ini aku telah meletakan sasaran supaya BHEPP boleh merampas kedudukan tempat pertama didalam konvensyen KIK JLM 2015 ini.


Target nampak besar sedangkan tiada seorang pun dalam kumpulan pernah bertanding ataupun berkursus KIK. Aku mengambil cabaran untuk membawa nama BHEPP Jabatan Laut Malaysia .

Aku mulakan lantikan kumpulan dimana rata-rata mereka adalah daripada bahagian yang sama. Pertama kali mesyuarat kebanyakan mereka menunjukkan ketidakpuashatian terhadap lantikkan. Agak sukar bagi aku mengerakkan kumpulan ini tanpa sokongan dan bantuan ahli.

Aku mengambil pendekatan "rapat bukan mesra" bagi memastikan perancangan dijalankan mengikut masa 3bulan . Agak terlalu singkat masa yang diberikan dan seperti sedia maklum komitment kerja hakiki perlu diambil kira.

Aku terus dan terus berusaha dan didalam kepala aku adalah no.1!

 


Setelah 2 bulan setengah mesyuarat demi mesyuarat dibuat, over time demi over time akhirnya seminggu sebelum konvensyen dijalankan. Kumpulan telah membuat persediaan Booth, presentation slide dan laporan untuk hari besar tersebut.


Pekara yang sangat mencabar didalam perjalanan ini adalah penyediaan laporan, penyediaan pembentangan dan Booth .
Pembentangan adalah pekara yang paling susah sekali bagi Ku kerana ianya perlu kordinasi yang baik untuk menjadikan ianya sempurna .

Tibalah masa yang ditunggu-tunggu . Persediaan Booth secara gotong royong adalah terbaik sekali dari segi kerjasama .

Gambar menunjukan proses VIVA bersama kumpulan. Habis kena hentam atas dan bawah kerana salah faham dokumen. Kami menggunakan pakai persediaan dokumen seperti format thesis. Pemeriksa seperti tidak gembira dan menginginkan seringkas power point sahaja . Agak terkejut kerana bagi aku jika setebal thesis itu diberikan, bermaksud kefahaman yang lebih boleh didapati didalam laporan tersebut.

 Jika ianya menggunakan pakai slide presentation dan semestinya terlalu ringkas dan tidak terperinci. Susah tugas aku menjawab serangan demi serangan didalam VIVA tersebut. Alhamdulilah aku berjaya menjawab dengan penuh yakin dan ini adalah disebabkan pengalaman VIVA sewaktu universiti dahulu.


Pakaian adalah bahagian paling susah kerana bagiku jika tiada keseragaman didalam berpakaian. Ini akan menyebabkan tiada kesekepakataan berkumpulan. Aku memastikan kumpulan sehabis boleh memakai pakaian yang seragam kerana last minute untuk dapatkan budget baju adalah amat sukar.

Kembali kepada bahagian terakhir persembahan. 



Semua aku paksa naik ke pentas dan semua ada tugasan masing-masing bagi menguatkan lagi perhubungan berkumpulan. Ianya menjadi! 

Hasil nya adalah
Alhamdulilah kami berjaya ! 

2 comments:

Unknown said...

tahniah kumpulan KIK BHEPP Ibu Pejabat Laut!!!!

hasil kerja keras, kerah idea, banyak pikir sampai terbawak2 dalam mimpi akhirnya membuahkan hasil.

hazroolrizalabdrahim said...

terima kasih Reen Wan ... dengan berkat doa kesemua berjaya.