Friday 30 December 2016

Perlaksanaan STCW 78 pindaan terbaru MEMBEBANKAN ?

Assalamualikum dan Salam Sejahtera.

Lagi satu hari lagi dimana kita hendak melangkah ke perlaksanaan sepenuhnya Manila Amendment dimana bagi yang tidak sedar dan terkejut disaat akhir adalah salah satu bencana. Kehidupan kita biasanya suka melakukan semua pekara disaat akhir dimana sesetengah menyatakan ini adalah satu kepuasan. Banyak pekara berlaku disaat-saat akhir .



Pada tahun 2010 dimana sewaktu itu kecoh dimana STCW 2010 manila amendment telah dipersetujui oleh semua negara yang menganggotai IMO dimana keperluan melaksanakan bermula 2012. Seperti perubahan sepenuhnya malaysia terhadap STCW 95 pada 1999 dimana konvensyen 1978 ditambah baik kepada 1995. Sewaktu itu seperti ribut dimana banyak pelaut malaysia belum menukar sepenuhnya sijil dan disebabkan perlaksanaan itu banyak sijil tidak sempat ditukar dan dilaksanakan pada tarikh kuatkuasa.


Sehingga sekarang masih banyak lagi sijil lama seperti helmsmen, second class engine driver masih belum lagi ditukarkan. Bayangkan 21 tahun selepas perlaksanaan STCW 95 masih lagi belum menukar sijil tersebut? Adakah ini kebetulan? atau satu mimpi?

Selalunya kita selalu mendengar orang tua-tua kita berkata" Pekara yang lepas jangan dikenang" dan sememangnya tidak perlu kita kenang lagi kerana benda sudah lama ..21 tahun tidak perlu ingat kenapa kita perlu tukar sijil kecekapan dan maupun sijil kekompetenan. Lepas adalah lepas dan jangan dikenang.... Tetapi bagi aku kita kena kenang sebab kita belajar daripada pekara yang lepas.
Tetapi di malaysia? kita? belajar ke?



Pelaksanaan seperti semua maklum didalam website

The Implementation of 2010 Manila Amendments to the International Convention on Standard of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW) 1978 and Codes in Malaysia

Date of acceptance of 2010 Manila Amendments : 1st July 2011
Date entry into force of 2010 Manila Amendments : 1st January 2012
Date of commencement of new training programme : 1st July 2013
Date of proposal initial implementation by MARDEPT : 1st January 2014
Date of implementation of 2010 Manila Amendments : 1st January 2017

Information above serve to inform the proposed date of commencement of new training program and implementation by Marine Department Malaysia on the STCW (Manila Amendment) during the 5 years transition period , which will be fully enforce on 1st January 2017.

Marine Department Malaysia
Seaman Affairs and Port Division
16 Jan 2011

Adakah kita masih faham atau tiada penerangan yang khusus?

Malaysia menerima pindaan manila pada 1 July 2011 dan mula memberikan sepenuhnya pada 1 Jan 2012. Bermaksud notis mula dikeluarkan pada tahun 2012 untuk pemberitahuan kepada semua komuniti berkenaan perlaksanaan.

http://www.marine.gov.my/jlm/pic/article/service/notice/msn/2012/MSN072012.pdf

Bermula 1 July 2013 dimana memngarahkan institusi latihan mula memjalankan kursus bermula tarikh tersebut mengikut silibus . Jika kita perasan dimana sebagai contoh sebelum ini pelajar yang mendaftar di ILM yang mendapat kelulusan daripada kerajaan dapat menikmati perkhidmatan laut hanya 6 bulan bagi bahagian enjin. Selepas daripada tarikh tersebut terpaksa diatas kapal selama 12 bulan. Sebab itu aku nampak banyak sijil sudah mula dikeluarkan yang mana mempunyai tamat tempoh 5 tahun. Sebagai contoh Basic Training yang mana sebelum ini dinamakan Basic Safety Training .

Sekarang ini adalah masanya perlaksanaan... 1 Jan 2017 dan adakah kita bersedia?


Aku pernah ditanya oleh seorang rakan pelaut dimana ketidak puas hatian beliau berkenaan pekara dan perlaksanaan membebankan itu. Kenapa menyusahkan pelaut? mengapa perlu ikut semua konvesyen pindaan manila tersebut. Mengapa sekarang baru beritahu kena tukar semua sijil berkaitan?

Adakah aku terlepas pandang atau tulis berkenaan tarikh dan pemakluman .

Aku percaya , aku tidak boleh salahkan pelaut sahaja semata-mata , akan tetapi diri sendiri yang tidak sedar kewujutan notis dan semua tentang pemberitahuan kepada pelaut.

Almaklumlah kapal aku naik tiada internet kan( 'senyum puas sebab bagi jawapan untuk mengelak kesalahan diri")

( saya tidak bertanggunjawap dan menanggung apa-apa kos berkaitan dengan maklumat ini) (Mohon rujuk untuk kepastian)


No comments: