Tuesday 4 February 2014

Rumah Kampung Muar

Kampung seri tanjung, Bakri Batu 5, Muar Johor..
Inilah rumah saya dan saya dibesarkan daripada darjah 1 sehingga tingkatan 5 di dalam rumah ini. Jika hendak dikenang semula memang banyak juga kenangan yang sukar dilupakan dirumah ini dimana suka-duka semuanya didalam rumah ini.
Pembinaanya bermula disekitar awal 90'seingat saya dimana sewaktu itu baru melawati darjah 2. Agak daif keadaan kehidupan sekeluarga sewaktu itu dimana ayahku berulang alik ke melaka bekerja dan dimana didalam satu hari beliau membuat berbagai-bagai kerja bagi menanggung kami sekeluarga. Ibu surirumah sepenuh masa dan beliau bukannya dirumah sepanjang masa, dimana beliau juga membantu keluarga,dipagi hari menoreh getah, tengahari sibuk menyediakan makanan untuk anak-anak, petang bekerja di tapak semaian dan lewat petang memetik kangkung untuk dijual kepasar bagi membesarkan 6 orang anak.
Permulaan pembinaan rumah ini adalah bermula dengan foundation menggunakan botol kosong dan saki baki batu bata yang dipunggut ditepi jalan. Hampir 80% kayu ini adalah daripada rumah lama di mana ketika itu kami sekeluarga mencari rumah tinggalan dan membeli papan/kayu dan sebagainya untuk melengkapkan rumah ini.Bagaimana kayu tersebut dihantar ? daripada parit jamil ke kampung seri tanjung? Ayahku terpaksa menebalkan muka meminjam lori GDL daripada sedara terdekat bagi mengankut kayu tersebut. Sehinggakan sampai satu tahap kami sekeluarga dipulaukan kerana meminjam kenderaan dan ianya sedikit sebanyak menggangu perasaan kami sekeluarga. Oleh dari sebab itu ayah menggunakan motosikal vespa mengangkat kayu sedikit demi sedikit bagi menyiapkan struktur rumah ku syurga ku ini.
Diawal pembinaan rumah ini, teringat aku ketika aku menolong ayah menebang pokok getah untuk dijadikan tapak rumah . Datuk ku Hj Hanan membenarkan ibuku menjadikan secebis tapak kebun ini untuk dijadikan rumah . Ayahku mengorbankan masa dan wang untuk membina sedikit demi sedikit rumah teduhan kami sekeluarga. Asas rumah ini bila dilihat pada gambar itu tidak la berapa kuat dan seperti sedia maklum tapak rumah ini berada di tanah gambut . Jika dibandingkan rumah lain dikampung ini, yang rata menggunakan kayu bakau untuk menguatkan tapak rumah.. rumah ku hanya dibinadengan mudah dan murah dan dibuat semampu yang mungkin.
Kebanyakan cermin telah didermakan oleh ketua kampung ketika itu kerana sewaktu rumah ini siap rangkanya, kami sekeluarga sudah berpindah dan bayangkan rumah yang mempunyai rangka dan bumbung dan tiada lantai yang bersemen? itu la rumah yang kami duduk sepanjang 5 tahun beralaskan tanah gambut dimana kami sekeluarga tido.
Kami menggunakan air perigi untuk kegunaan mandi/masak.. Pernah bayangkan air perigi tanah gambut? bagaimana dengan baju sekolah ?Air perigi berwarna hitam keperangan inilah kami gunakan untuk hidup selama 5 tahun sebelum bekalan air bersih dibekalkan.
Itu sedikit sahaja kesusahan yang diceritakan didalam ini. Bab kena gigit lipan ? banyak kali aku kena dan dah dikira biasa sahaja dulu .Ini kerana rumahku tiada katil, semua adik beradik tido dilantai gambut sehinggalah bersemen. Lipan gemar keluar sewaktu hujan, dan bayangkan waktu malam dengan sejuk ,hujan lebat? memang tidak perasan bila masa kita bergerak/berguling sewaktu tido. Pada masa itu lah mereka akan menyerang.

Agak sedih kalau dingatkan semula suka duka rumahku syurga ku!!
Kalau rumah kampung, jika tandasnya di dalam rumah boleh dikira bukan rumah kampung? Pernah merasa tengah malam hendak rasa terkucil?

Banyak lagi kenangan yang tersimpan didalam gambar ini.. Insallah akan diceritakan lagi kehidupan daif di kampung. Adakah mereka semua tahu kesusahan ...?

No comments: