Tuesday 28 January 2014

Tanah makanan aku?

Assalamualaikum

Berkerja mengisi tanah di polybag?

Merujuk gambar diatas, adakah makanan aku? mengapa?
Agak pelik jika tanah adalah makan ku. kesinambunagan cerita rumah kampung sebelum ini telah menyebut ibu ku yang berkerja ditapak semaian dimana beliau terpaksa bekerja mencari nafkah keluarga. Bagi keluarga yang besar agak menjadi kewajipan anak-anak yang ingin membesar dan memerlukan makan yang baik untuk membesar. Waktu itu adalah waktu kanak-kanak membesar dimana memerlukan makanan yang banyak untuk membesar.
Pekara itu juga berlaku didalam keluarga kami dimana 6 orang adik beradik berlumba makan makanan dirumah sehinggakan tidak mencukupi walaupun berulang memasaknya. Teringat aku sewaktu gaji ibu ditapak semaian, dimana sebulan sekali sahaja kami adik beradik dapat merasa makan ayam. Hari itu ibu membeli 2 ekor ayam dan mengorengnya untuk hidangan teristimewa setiap kali gaji.Setiap kali habis mengoreng, biasanya hanya tinggal 2-3 ketul kecil ayam sahaja yang dapat dihidangkan. Selalunya 2-3 ketul itu lah yang diberikan kepada anak-anaknya dan beliau selalu terpaksa menipu dengan menyatakan "MAK DAH KENYANG" . Mengapa tidaknya setiap kali mengoreng, ada sahaja tangan yang mengusik lauk tersebut sehinggakan goreng ayam belum diangkat dari kuali, didalam pinggan sudah habis.
Tanah? makanan tanah? disini saya inghin menyatakan kenikmatan makan ayam goreng itu adalah hasil daripada tanah, duit tanah, bekerja di tapak semaian. Routine ibu sewaktu aku di sekolah rendah, dimana beliau akan keluar menoreh selepas sahaja soalah subuh dengan menggunakan lambu gas yang dipasang dikepala sehingga awal pagi untuk penyediaan anak-anaknya ke sekolah. Beliau akan semula menyambung kerja menoreh sehingga 2-3 kebun getah yang dipajak dan kebun datuk saya. Setelah selesai menoreh beliau akan mula memugut beku/getah keras untuk dijual kepada peraih. Waktu itu banyak kerja-kerja yang dilakukan oleh ibuku dibantu oleh aku dan secara jujurnya aku merasa kesusahan yang dialami oleh ibu ku. Aku pernah bertanya kepada ibu kenapa setiap kali dapat duit menjual getah, perlu semuanya diberikan kepada datuk? soalan ini keluar sewaktu aku mengikut ibu membeli barang dapur di kedai wak tubi, dimana ibuku berhutang membeli barang keperluan. Ibu ku dengan selamba dan rasa tidak bersalah menjawap , tanggungjawap anak untuk membantu orang tua.Disitu mengajar aku cara hidup walaupun masih mentah dan sehingga sekarang masih teringat dan terniang didalam telinga ini setiap kali nampak kedai runcit.
      Petang biasanya selepas habis sekolah pagi, aku akan menolong ibu ku ke tapak semaian . Agak hairan waktu darjah 3 , mesti timbul persoalan adakah saya tidak bersekolah petang? dimana di johor sekolah agama adalah wajib bagi setiap anak johor. Buat pengetahuan semua aku hanya bersekolah agama sehingga darjah 2 kerana kecenderungan aku menolong ibu di tapak semaian walaupun selalu dimarahi oleh ibu setiap kali ponteng sekolah.

Sepatutnya aku perlu berseolah sehingga darjah 6 dan disebabkan mandi sungai menjadi kegemaran aku, semua itu aku tinggal dan ibuku terpaksa akur dengan kemalasan ku. Ibu tidak salah dalam bab sekolah ini kerana beliau telah menyediakan semuanya untuk anak-anak dan tetapi aku sahaja yang ingkar.
Kembali semula tentang tanah, ibu ku mula kerja di tapak semaian pada jam 2 ptg dimana aku adalah pembantu setia beliau . Selalunya kakak ku linda turut membantu meringankan kerja ibuku dimana kakak linda akan mengangkat tanah sehingga penuh dan menolaknya ke tempat penyusunan poly bag.
 Kakak linda biasanya akan datang ke tapak semaian didalam jam 3 selepas balik daripada sekolah di muar. Beliau adalah super women sewaktu aku kecil kerana kuderat mengankat tanah seperti bagaikan superman sewaktu itu. Agak pelik pelajar tingkatan 2-3 seperti beliau boleh mengangkat tanah penuh didalam kereta sorong dan aku sangat hormatinya.

Dipendekan cerita, selalunya 2-3 jam mengisi tanah didalam polybag, aku biasanya berpasangan dengan kakak linda sehinggakan 800-1000 beg boleh diisi didalam masa yang singkat.
Biasanya kami bertiga akan berhenti mengisi tanah pada jam 5 dan seterusnya akan menyambung kerja lain seperti memetik sayur untuk jualan di pasar besar muar.
Dimana ayah? kebiasaan beliau akan tiba di rumah didalam jam 5 . Kemana selepas itu ayah akan pergi?

Bersambung....

No comments: