Tuesday 16 June 2015

polygon meninggalkan aku dengan tangisan

Salam semua,

rindukah aku kepada si dia?

Permulaaan aku sebagai penunggang basikal pabila melihat rakan rapat menunggang basikal biasa Ke tempat kerja pada 8 tahun lepas.

Aku mula belajar memiliki Basikal kedua aku ini dengan kayuh sekeliling kawasan perumahan bagi membiasakan diri. Basikal pertama aku miliki adalah pada tahun 1995 lerun mountain bike (hijau) dan ianya hasil daripada Kerja part time aku dan titik peluh aku! 

Basikal polygon MTB kedua aku gunakan untuk belajar teknik mengayuh dan sebagainya. The best position aku dalam jamborie adalah tempat yang ke-260/1500 . Seorang yang baru menceburi acara ini dengan budget basikal yang kecil bukan menjurus kemenangan yang hakiki.

Kali terakhir aku mengikuti jamborie adalah Trb Parit Jawa 2015 dimana rakan sekelas dahulu sewaktu belajar di PUO yang hampir 13tahun tidak berjumpa ajak  berbasikal bersama. 

Beliau adalah penungang kental daripada  parit raja Batu Pahat Johor. Ahmadi menghabiskan hampir keseluruhan tabungnya hanya untuk hobi basikalnya . Aku agak respek dengannya kerana beliau sangat serius dengan hobinya sehinggakan Carbon Fiber adalah sebagai senjata untuk mendapatkan position yang baik.


Selalunya pebila berbasikal aku berkayuh santai kerana bagiku tempat keputusan perlumbaan bukanlah benda yang aku kejar untuk kepuasan. Aku lebih kepada menghayati pemandangan , melihat manusia dan juga menjaga kesihatan.

Aku mula aktif gunakan polygon MTB ini setelah 18bulan diselimut kerana menghabiskan belajar aku.

Sekian lama tidak menunggang basikal dan jamborie pada pertandingan itu aku dapat melihat spesifikasi polygon Mtb yang aku miliki adalah ketinggalan ke belakang .kemudian datang idea dimana perlunya perubahan bagi melihat output yang lebih baik.


Akhirnya aku mengambil keputusan melepaskan basikal kesayangan aku. Dalam hidup ini kekadang kena terima permegian seperti pelatah" pergi tidak akan kembali". Agak sedih bila dikenang kenangan bersama si biru . 

Formula untuk menghilangkan rasa rindu aku terpaksa mencari pengganti. Banyak basikal aku telah cuba dan harga hanya untuk golongan bangsawan sahaja sedap digunakan.golongan bawahan seperti aku perlukan sesuatu yang padan dan sesuai.

Setelah pencarian dibuat dan akhirnya aku telah jumpa basikal yang agak sesuai dengan peredaran zaman dan ketinggian aku.


Apollo MTB adalah basikal yang akan Ku gunakan untuk seterusnya. Menggunakan body frame aluminum saiz S dan singkat kata disebut "29er". 

Atas nasihat Alan aku cuba menggunapakai 29er Apollo sebagai jentera 2015. Harga yang berpatutan dan spesifikasi yang tinggi adalah faktor aku menggunakan jenama yang kurang didengar.

Pernah aku berbincang dengan rakan-rakan otai MTB. Kebanyakan berkata "basikal mahal berpuluh ribu , tetapi kayuh macam sampah" tiada gunanya. Berpatutan bagi aku dengan mas kahwin yang ditawarkan. Buat masa sekarang aku rasa ada baiknya aku cuba menyertai  mana-mana pertandingan sebelum menaiktaraf jentera ini.

Diharap ianya mengembalikan keceriaan aku selepas berpisah dengannya. Miss you


No comments: